Algemene voorwaarden
Op deze pagina vindt u:
1. Algemene Voorwaarden
- In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
“Cliënt”: alle Personen die een Opdracht aan HerikLegal verstrekken;“HerikLegal”: HerikLegal N.V., statutair gevestigd te Rotterdam (handelsregisternummer 4452478);
“Opdracht”: elke overeenkomst van opdracht tussen Cliënt en HerikLegal tot het verlenen van juridische diensten en elke daaruit voortvloeiende, daarmee verband houdende of daaraan voorafgaande rechtsverhouding;
“Personen”: natuurlijke personen, rechtspersonen, personenvennootschappen of andere (juridische) entiteiten of organisaties;
“Verbonden Personen”: alle Personen die al dan niet krachtens arbeidsovereenkomst voor HerikLegal werkzaam zijn of waren en alle huidige en voormalige directe en indirecte aandeelhouders en/of bestuurders van HerikLegal.
- Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle Opdrachten.
- Alle Opdrachten worden, met uitsluiting van de artikelen 7:404 BW, 7:407 lid 2 BW en 7:409 BW, geacht uitsluitend te worden aanvaard en uitgevoerd door HerikLegal, ook indien het de uitdrukkelijke of stilzwijgende bedoeling van Cliënt is dat een Opdracht door één of meer specifieke Verbonden Personen wordt uitgevoerd.
- Derden kunnen geen rechten ontlenen aan de inhoud van de werkzaamheden die HerikLegal voor Cliënt verricht, en meer in het algemeen aan de wijze waarop HerikLegal uitvoering geeft aan een Opdracht.
- HerikLegal adviseert nimmer over financiële, fiscale, (sociaal) verzekeringstechnische, of andere niet zuiver-juridische aangelegenheden. In voorkomende gevallen zal Cliënt daarvoor een andere deskundige adviseur raadplegen.
- Indien een Opdracht onder het toepassingsbereik van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (“Wwft”) valt, zal Cliënt op eerste verzoek van HerikLegal alle informatie en gegevens verstrekken die HerikLegal noodzakelijk acht om aan haar identificatieverplichtingen uit hoofde van de Wwft te voldoen. HerikLegal is krachtens de Wwft verplicht ongebruikelijke transacties bij de autoriteiten te melden zonder Cliënt daarvan in kennis te stellen.
- HerikLegal is bevoegd bij de uitvoering van een Opdracht voor rekening van Cliënt derden in te schakelen. HerikLegal is niet aansprakelijk voor tekortkomingen of fouten van welke aard dan ook van door haar ingeschakelde derden en is gerechtigd namens Cliënt een eventuele aansprakelijkheidsbeperking van deze derden te aanvaarden.
- In het kader van haar werkzaamheden maakt HerikLegal gebruik van door derden aangeboden digitale diensten, zoals telecommunicatiediensten, gegevensopslag en cloud computing diensten. HerikLegal is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit enig handelen of nalaten van deze derden of uit het gebruik van deze diensten.
- Alle Opdrachten zullen tegen het overeengekomen honorarium worden uitgevoerd, of bij gebreke daarvan tegen een redelijk honorarium dat in beginsel wordt vastgesteld aan de hand van het aantal gewerkte uren vermenigvuldigd met de (uur)tarieven die door HerikLegal jaarlijks worden vastgesteld, vermeerderd met een opslag voor algemene kantoorkosten, verschotten (zoals onder meer griffierecht, deurwaarderskosten, uittrekselkosten en reiskosten) en verschuldigde omzetbelasting.
- De werkzaamheden worden in beginsel maandelijks aan Cliënt gedeclareerd. Betaling dient, zonder opschorting, korting of verrekening, te geschieden binnen een (fatale) termijn van 14 dagen na factuurdatum of zoveel eerder als is overeengekomen. Vindt betaling niet binnen deze termijn plaats, dan is Cliënt zonder ingebrekestelling van rechtswege in verzuim.
- De aansprakelijkheid van HerikLegal, uit welken hoofde ook, is beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval uit hoofde van de door HerikLegal afgesloten beroepsaansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald, vermeerderd met het bedrag van het eigen risico onder die verzekering. Op verzoek van Cliënt zal HerikLegal inlichtingen aan Cliënt verschaffen over de dekkingsomvang van de beroepsaansprakelijkheidsverzekering.
- Indien, om welke reden dan ook, geen uitkering krachtens de beroepsaansprakelijkheids-verzekering mocht plaatsvinden, is de in artikel 11 bedoelde aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag van het door Cliënt in het voorafgaande jaar aan HerikLegal betaalde honorarium met een maximum van EUR 100.000,–. Aansprakelijkheid voor indirecte en gevolgschade is uitgesloten.
- In voorkomend geval is Cliënt uitsluitend gerechtigd HerikLegal aan te spreken. Iedere aansprakelijkheid van Verbonden Personen, uit welken hoofde ook, is uitgesloten.
- Behoudens in geval van opzet of bewuste roekeloosheid van HerikLegal, zal Cliënt HerikLegal en alle Verbonden Personen vrijwaren tegen aanspraken van derden en tegen andere schade die HerikLegal of Verbonden Personen lijden in verband met de Opdracht, voor zover de aanspraak of schade hoger is dan het bedrag dat in verband daarmee wordt uitgekeerd onder de door HerikLegal afgesloten verzekeringen, vermeerderd met het toepasselijke eigen risico.
- Onverminderd het in artikel 6:89 BW bepaalde, vervallen alle vorderingsrechten en andere bevoegdheden die Cliënt jegens HerikLegal kan inroepen, indien deze niet schriftelijk en gemotiveerd bij HerikLegal zijn ingediend binnen één jaar nadat Cliënt bekend was, of redelijkerwijs bekend kon zijn, met het bestaan van de feiten waarop hij zijn aanspraak baseert. In alle gevallen vervallen de genoemde vorderingsrechten en andere bevoegdheden twee jaar na de datum van de laatste declaratie van HerikLegal in verband met de desbetreffende Opdracht.
- Alle bedingen in deze Algemene Voorwaarden gelden mede als onherroepelijke en om niet gemaakte derdenbedingen in de zin van artikel 6:253 lid 1 jo. lid 4 ten behoeve van de Verbonden Personen, alsmede ten behoeve van alle Personen die bij de uitvoering van enige Opdracht zijn ingeschakeld of betrokken, respectievelijk alle Personen voor wier handelen of nalaten HerikLegal aansprakelijk zou kunnen zijn.
- Op elke Opdracht is de kantoorklachtenregeling HerikLegal van toepassing die te vinden is op www.heriklegal.nl.
- Indien HerikLegal persoonsgegevens verwerkt, al dan niet in verband met een Opdracht, vindt deze verwerking plaats in overeenstemming met het privacybeleid van HerikLegal. Dit beleid is te raadplegen op www.heriklegal.nl.
- Op alle Opdrachten is Nederlands recht van toepassing. Alle geschillen die mochten ontstaan naar aanleiding van de totstandkoming en/of uitvoering van een Opdracht, inclusief declaratiegeschillen, zullen in eerste instantie uitsluitend worden beslecht door de bevoegde rechter te Rotterdam.
- Deze Algemene Voorwaarden zijn in de Nederlandse en de Engelse taal opgesteld. In geval van een geschil over de inhoud of strekking van deze Algemene Voorwaarden zal de Nederlandse tekst bindend zijn.
- Deze Algemene Voorwaarden zijn gedeponeerd ter griffie van de Rechtbank Rotterdam onder nummer [ ] en kunnen worden geraadpleegd opheriklegal.nl
2. Kantoorklachtenregeling
- Algemeen
HerikLegal N.V., hierna “HerikLegal”, streeft naar hoogwaardige dienstverlening, degelijk, doortastend en betrokken. Indien u onverhoopt ontevreden bent over het werk dat een advocaat namens HerikLegal heeft uitgevoerd, of over een door HerikLegal aan u verzonden declaratie, verzoeken wij u uw klacht aan ons kenbaar te maken. Overeenkomstig de procedure zoals vastgelegd in onderstaande Kantoorklachtenregeling zullen wij uw klacht in behandeling nemen en er naar streven uw klacht binnen een redelijke termijn op te lossen. Deze Kantoorklachtenregeling is van toepassing op iedere door HerikLegal aanvaarde opdracht.
- Begripsbepalingen
Advocaat
de betrokken aan HerikLegal verbonden advocaat dan wel de persoon die werkt onder de verantwoordelijkheid van de desbetreffende advocaat;
Klager
de cliënt of diens vertegenwoordiger die een klacht kenbaar maakt;
Kantoorklachtenregeling
onderhavige regeling waarin de procedure voor de behandeling van een klacht is vastgelegd, zoals bedoeld in de Verordening op de advocatuur;
Klacht
iedere schriftelijke uiting van ongenoegen van of namens de Klager jegens de Advocaat of de onder diens verantwoordelijkheid werkzame persoon/personen over de totstandkoming en de uitvoering van een overeenkomst van opdracht, de kwaliteit van de dienstverlening of de hoogte van de declaratie, niet zijnde een klacht als bedoeld in paragraaf 4 van de Advocatenwet.
Klachtenfunctionaris
de door HerikLegal aangewezen persoon die belast is met de behandeling van de Klacht.
- Doelstelling
Deze Kantoorklachtenregeling heeft tot doel:
- het vastleggen van een procedure om klachten van cliënten binnen een redelijke termijn op een constructieve wijze af te handelen;
- het vastleggen van een procedure om de oorzaken van klachten van cliënten vast te stellen;
- behoud en verbetering van bestaande relaties door middel van goede klachtenbehandeling;
- medewerkers te trainen in cliëntgericht reageren op klachten;
- verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening met behulp van klachtbehandeling en klachtanalyse.
- Informatie bij aanvang dienstverlening
Deze Kantoorklachtenregeling is openbaar gemaakt via de website van HerikLegal (www.heriklegal.nl). De advocaat wijst de cliënt er voor het aangaan van de overeenkomst van opdracht op dat het kantoor een kantoorklachtenregeling hanteert en dat deze van toepassing is op de dienstverlening.
- Indienen van een Klacht
- De Klager dient de Klacht in uiterlijk binnen drie maanden na het moment waarop de Klager kennis heeft genomen of redelijkerwijs kennis heeft kunnen nemen van het handelen of nalaten van de Advocaat dat tot de Klacht aanleiding geeft. Indien een Klacht na het verstrijken van de voornoemde periode van drie maanden is ingediend, kan de Klachtenfunctionaris besluiten de Klacht niet in behandeling te nemen. De Klachtenfunctionaris zal de Klager in dat geval zo spoedig mogelijk na ontvangst van de Klacht schriftelijk informeren over het al dan niet in behandeling nemen van de Klacht.
- De Klager dient de Klacht schriftelijk in te dienen bij HerikLegal ter attentie van de Klachtenfunctionaris. De Klager verstrekt daarbij tenminste de volgende informatie:
(i) de naam en adresgegevens van de Klager;
(ii) de naam van de Advocaat tegen wie de Klacht is gericht;
(iii) een omschrijving van het handelen of nalaten van de Advocaat dat of de declaratie die tot de Klacht aanleiding heeft gegeven;
(iv) het dossiernummer waarop de Klacht betrekking heeft;
(v) de vermelding dat de Klacht via de Kantoorklachtenregeling dient te worden behandeld; en
(vi) de datum van het indienen van de Klacht en ondertekening.
- Indien de Klacht niet voldoet aan de vereisten zoals genoemd in artikel 5.2, zal de Klachtenfunctionaris de Klager daarover na ontvangst van de Klacht informeren. De Klager wordt in dat geval in de gelegenheid gesteld om de ontbrekende informatie alsnog aan te leveren, bij gebreke waarvan de Klachtenfunctionaris de Klacht niet in behandeling zal nemen. De Klachtenfunctionaris zal de Klager in het laatste geval schriftelijk informeren over het niet in behandeling nemen van de Klacht.
- Ontvangstbevestiging van een Klacht
De Klachtenfunctionaris stuurt na ontvangst van een complete Klacht een ontvangstbevestiging daarvan aan de Klager. Tevens ontvangt de Klager de contactgegevens van de Klachtenfunctionaris en informatie over het verdere verloop van de procedure conform de Kantoorklachtenregeling.
- Behandeling van een Klacht
- De Klachtenfunctionaris stelt de Advocaat tegen wie de Klacht is gericht zo spoedig mogelijk daarvan schriftelijk in kennis en stelt de Advocaat in de gelegenheid om schriftelijk op de Klacht te reageren.
- De Klachtenfunctionaris wint de informatie in die benodigd is voor een behoorlijke behandeling en beoordeling van de Klacht. De Klachtenfunctionaris stelt de Klager en de Advocaat in de gelegenheid om een (nadere) toelichting te geven en kan om aanvullende informatie vragen.
- Indien de Klachtenfunctionaris dat nodig acht, of indien één of beide partijen dat wenst dan wel wensen, worden de partijen op een door de Klachtenfunctionaris vast te stellen plaats, dag en tijd opgeroepen om de zaak gezamenlijk te bespreken.
- Op basis van alle verkregen informatie kan de Klachtenfunctionaris een voorstel doen voor een oplossing van de Klacht.
- Een Klacht wordt met de grootst mogelijke zorg en vertrouwelijkheid behandeld.
- Termijn
De Klachtenfunctionaris zal binnen een maand na ontvangst van een complete Klacht de Klager en de Advocaat schriftelijk en met redenen omkleed in kennis stellen van het oordeel over de gegrondheid van de klacht, al dan niet vergezeld van aanbevelingen. Indien deze termijn onverhoopt niet mocht worden gehaald, zal de Klachtenfunctionaris daarvan met redenen omkleed mededeling doen aan Klager en de Advocaat, onder vermelding van de termijn waarbinnen wel een oordeel over de gegrondheid van de Klacht wordt gegeven.
- Registratie
De Klachtenfunctionaris draagt er zorg voor dat alle Klachten intern worden geregistreerd.
- Geschillenbeslechting
Indien een Klacht na behandeling niet is opgelost, kan de Klacht worden voorgelegd aan de bevoegde rechter te Rotterdam.
- Overig
De Klager is geen vergoeding aan HerikLegal verschuldigd voor de kosten van de behandeling van de Klacht overeenkomstig deze Kantoorklachtenregeling. Iedere partij draagt zijn/haar eigen kosten.